A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap finanszírozásával megvalósuló 2019-1.1.1-PIACI-KFI Program keretében létrejött egy baleseti adatbázis, balesettípus kódoló kézikönyv, illetve adatbázis elemzésére alkalmas matematikai-statisztikai eljárások, amely különböző közlekedésbiztonsági fejlesztésekhez elengedhetetlen információt tartalmaz.
A baleseti adatbázis a matematikai-statisztikai elemzés a védtelen közlekedési résztvevőkkel (VRU-Vulnerable Road Users, tehát gyalogos-kerékpáros-mopedes-motorkerékpáros) történt közlekedési balesetek magasszintű, többváltozós statisztikai értékelésére, vizsgálatára, elemzésére és a balesetek előrejelzésére alkalmas.
Ennek érdekében egy nagyobb adatbázisból leválogatásra került a VRU – védtelen elnevezésű adatállomány (n = 402 mintaszámú VRU résztvevővel bekövetkezett közlekedési baleset). A teljes adatállományból az egyes modellekben 48 attribútum kerül felhasználásra. Előbbiek a közlekedési balesetkutatás alkalmazási protokolljai szerint az infrastruktúra- jármű-ember rendszerre vonatkozó jellemző paramétereket tartalmazza különös tekintettel a védtelen közlekedési résztvevőre. Az alapvető cél az egyes attribútumok közötti ok-okozati kapcsolat megállapítása elemzési és előrejelzési szándékkal.
Energiaelnyelő elemek
Jobb és bal láb csillapító elemek
A jobb és bal oldali láb védelme érdekében egy- egy darab csillapító elem található a háttámla alsó felén. Az ütközés során az utas menetiránynak megegyező irányban relatív gyorsulásba kezd a járműhöz képest, amelyet az előtte található ülés állít meg. A hagyományos ülések esetén a háttámla egy relatív vékony, néhány milliméter vastag műanyag elem, amely közvetlen az ülés vázához csatlakozik. A kifejlesztett termék esetén a megfelelő becsapódási pontokon elhelyezett elemek ennél jóval összetettebbek.
Az egyes csillapító elemek 3 fő részből épülnek fel. Az alsó rész, amely a háttámlához kapcsolódik, egy bázisfelületnek tekinthető, amely rögzítési pontot biztosít az elmozdulásra képes felső résznek. Az említett felső elem speciális, lattice struktúrájú térkitöltéssel rendelkezik, amely önmagában is képes energiaelnyelésre. A bepattanó kötésekkel rögzített felső elem 4mm távolságra található a bázis elemtől. Ezen rést 6mm profilmagassággal rendelkező szilikon elemek töltik ki. A 6mm-4mm és túlfedés biztosítja a fedél előfeszítését.
Fej csillapító elem
A fej becsapódási helyén szintén elhelyezésre került egy csillapító elem, amely az alsó elemek
kialakításához nagyban hasonlít. Amint az az ábrán is jól látható ez esetben is bepattanó kötés
gondoskodik az álló és mozgó fél kapcsolatáról. Az álló fél oly módon került kialakításra, hogy
ütközés esetén a fej minden esetben az elmozdulni képes elemmel érintkezzen.
A mozgó fél az előzőkkel megegyező lattice térkitöltéssel rendelkezik, amelyet a szilikon betét
egészít ki, illetve feszít elő.
A termékfejlesztés során elsődleges célként került kitűzésre egy új típusú sisak kifejlesztése, amely szerkezeti kialakításában hordozza a programozott csillapító zónát. A hagyományos sisakok kialakításukat tekintve 3 fő elemből épülnek fel. A külső héj lényegében az esztétikai megjelenést és a csillapító réteg védelmét szolgálja. A belső, energiaelnyelő réteg döntő többségben habosított polimerből készül, melyre szivacs betéteket ragasztanak. A sisakok fejre való rögzítéséről alap esetben áll pántok, illetve kiegészítésként állítható halánték pántok
gondoskodnak. A kifejlesztett termék felépítését tekintve ennél egyszerűbb, kevesebb alkotóelemből épül fel. A külső merev héj a sisak belseje felé haladva úgynevezett lattice struktúrává alakul, amely képes az energiaelnyelésre és csillapításra. A lattice struktúra sűrűségével és alakjával módosítható a csillapítási képesség.
Fejlesztési irány
A kész termék esetében megfigyelhető azon elv, amely alapján a fejlesztés végig haladt. Fontos szempontként jelnet meg, hogy a belső biztonsági térfogat, amelyet lattice struktúra tölt ki, ne kizárólagosan feleljen az energiaelnyelésért, hanem a külső, 3mm vastag héj is részt vegyen a csillapításban. Ennek értelmében gyártás során a termék egésze egy egységet alkot, melyeben a külső 3mm vastag héj ugyan tömör, de anyagfolytonos kapcsolat van a biztonsági zónát alkotó lattice térfogattal.
Termékfejlesztés
A késztermék energiaelnyelő térfogatának kifejlesztésére CAD és ANSYS WORKBENCH szoftver került felhasználásra, melynek eredményeként a követelményeknek megfelelő lattice struktúra jött létre. A sisak védelmi térfogatát 3150db elemi lattice cella alkotja.
A külső héj 3mm-es vastagsága hozzájárul a felhasználó további védelméhez, illetve formatervezési felületet biztosít. A forma követi a lehető legkisebb légellenállási tényező elérésnek útját. A térben elkülönülő felületek nagy szabadságot biztosítanak a végső színösszeállítások széles palettájának eléréséhez.
A külső héj alsó síkjai úgy kerültek kialakításra, hogy azok megfelelő helyet biztosítsanak az állpántok bekötési pontjainak. Amint az a 4. ábrán is látható 2-2 db anyagfolytonos rögzítő fül található a sisak 2 oldalán, amely nagyszilárdságú befűzési pontot biztosít az áll pántoknak.
Késztermék bemutatása
A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap finanszírozásával megvalósuló 2019-1.1.1-PIACI-KFI Program keretében kifejlesztettünk egy új típusú hordágyat, amely a hirtelen fékezéskor és ütközéskor a hordágyról való lecsúszást megakadályozza. Nem szükséges hozzá teljesen új hordágyat legyártani, a meglévő hordágyakhoz illeszthető és az új funkciót úgy látja el, hogy az eredeti teherbírás, funkció, bevizsgált minősítés nem sérül. A kiegészítő darab modellje és fő méretei láthatóak a következő ábrán.
A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap finanszírozásával megvalósuló 2019-1.1.1-PIACI-KFI Program keretében kifejlesztettünk egy rendszert, amely a látáskárosultak és egyéb csökkentett tájékozódó képességgel rendelkező személyek számára egy esetlegesen felmerülő veszélyes helyzet, vagy veszélyesnek számító terület közelében figyelmeztető jelzést küldjön. A figyelmeztető jelzés egy alkalmazáson keresztül történik. A szenzor, amely a folyamatosan monitorozza a lámpa státuszát egy adatbázisba tölti fel az adatokat. Az alkalmazás pedig bizonyos időközönként lekéri ezeket az adatokat és ennek függvényében küldi a figyelmeztető jelzést.
Amint a gyalogosoknak szolgáló közlekedési lámpa pirosra vált a gyalogátkelőhelyen, a terület a veszélyes zónának számít.
Képek az alkalmazásról: